tisdag 7 maj 2013

Ditt första läs-minne?

Jag och mamma sitter i köket, jag är runt 7 - 8 år gammal. Det är mysigt men lite trångt att sitta i hennes knä. Vi brukar ha en mysstund bara hon och jag när min skoldag är slut, hon läser alltid högt för mig. Med ena handen tar hon då och då en slurk kaffe och i den andra håller hon en bok. Den här boken är annorlunda än de andra som vi har läst förut; den har nästan inga bilder och mamma säger att hon tyckte mycket om just den här boken när hon var i min ålder. Jag förstår att den här boken är speciell. 

Boken i fråga var Häxan och lejonet av C.S Lewis och det är tack vare den som jag lärde mig att älska böcker. Som det barn jag var förstod jag såklart inte det underliggande kristna budskapet, den insikten kom långt senare. Men jag älskade boken och berättelsen intensivt från första sidan till den sista! Mammas genuina inlevelse och de fina illustrationerna av Pauline Baynes gjorde såklart sitt, men framförallt var det sagan som fångade mig. Att en flicka gick in i ett klädskåp och upplevde fantastiska saker!
Jag har (på egen hand, när jag blev lite äldre) läst alla böckerna i Narnia-serien men Häxan och Lejonet har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Dessutom var (är!) jag lite kär i Mr Tumnus.





5 mars 1995; det är min födelsedag. Jag fyller 11 år och har önskat mig böcker. Av farmor och farfar får jag en bok om omtar. Inte tomtar, omtar! Omslagsbilden är rörig men rolig, mest av allt tycker jag om den lilla (ganska stora faktiskt!) musen i koppel. Jag skriver omsorgsfullt mitt namn, vilka som gav mig boken och datumet på omslagets insida. 


Boken jag fick heter Vi far och är skriven av Terry Pratchett. Antingen hade mina farföräldrar en stor tilltro till sitt barnbarns förmåga att ta till sig litteratur eller så visste de inte riktigt vad de hade köpt till mig. Resan hem-triologin (som Vi far ingår i) är visserligen en barnbok, men en ganska svårläst sådan. Jag tröskade mig igenom boken men tyckte inte då att den var speciellt bra. Ett par år senare läste jag om den, och tyckte den var riktigt rolig!
I sena tonåren upptäckte jag Pratchetts Skivvärlden-böcker och har sedan dess älskat, älskat, älskat sättet han skriver på!


Vad är ditt första läs-minne? Hur upptäckte du att du älskade böcker? Är nyfiken!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar